Svátek má: Vendelín

Zprávy

Velikost textu:

Turecko zahájilo stavbu nového průplavu do Černého moře

Turecko zahájilo stavbu nového průplavu do Černého moře

26. června Turecko zahájí výstavbu Istanbulského kanálu, který spojí Černé a Marmarské moře. Prezident Recep Tayyip Erdogan se osobně zúčastní zahajovacího ceremoniálu tohoto megaprojektu.

Recep Tayyip Erdogan, turecký prezident
26. června 2021 - 10:10

Očekává se, že turecký prezident položí první kámen do základu jednoho ze šesti mostů, které budou muset spojit břehy nové vodní cesty.

Do vod nového kanálu budou moci vplout nejen obchodní lodě, ale také válečné lodě. Předpokládá se, že se tento projekt se stane alternativou k Bosporu a bude poskytovat významnou podporu turecké ekonomice. A zároveň to zvýší hodnocení samotného Erdogana před volbami v roce 2023.

Očekává se také, že realizace Istanbulu zvýší strategický význam historického tureckého hlavního města. Stavba kanálu, širokého asi 150 metrů a hlubokého 25 metrů, má být dokončena do roku 2023.

Myšlenka na vybudování takového kanálu se poprvé objevila v 16. století pod osmanským sultánem Sulejmanem Velkolepým . Poté však nemohl být projekt realizován kvůli ekonomickým a technologickým obtížím.



V roce 2011 oznámil prezident Erdogan svůj záměr naplnit sny osmanského sultána. Náklady na projekt se předběžně odhadují na 15 miliard dolarů, z čehož přibližně 1,4 miliardy bude zapotřebí na stavbu mostů.

Náklady se budou po dobu deseti let hradit z poplatků za přepravu. Délka kanálu bude 45 kilometrů, propustnost je 160 lodí denně (Bospor zpracovává 118-125 lodí). Hlavním úkolem „Istanbulu“ je odlehčit Bosporu.


Podle prezidenta Erdogana projekt počítá i s turistickou složkou - na březích umělé vodní cesty vyrostou dvě nová města, která ozdobí vzhled Istanbulu.

Existují však obavy ekoaktivistů, kteří jsou přesvědčeni, že tento „šílený projekt“ s sebou nese mnoho nebezpečných rizik.

Jeden z možných apokalyptických scénářů dříve popsal profesor geologie na istanbulské technické univerzitě Naji Göryur.

Podle jeho názoru nový kanál zvyšuje riziko zemětřesení, která způsobí sesuvy půdy. V důsledku takové katastrofy se celý Istanbul změní na ostrov a všech jeho 15 milionů obyvatel bude odříznuto od pevniny.

(rp,prvnizpravy.cz,eadaily,mapa:ocean.ru,foto:arch.)